Unieke magazines ontwerpen voor ondernemers die zij vervolgens aan hun volgers- en klantenkring verkopen: ik vind het geweldig om te doen! Een magazine uitbrengen heeft meerdere voordelen: je vergroot zowel expertstatus als je naamsbekendheid. Denk jij dat je er klaar voor bent om een eigen blad te creëren? Doe de onderstaande checklist om het zeker te weten!
Het zegt wat over je status als je als ondernemer echt je eigen blad uitbrengt. Ik krijg geregeld vragen over het uitbrengen van een magazine, of dat nu gaat om een fysiek magazine of eentje dat alleen online door te bladeren is. Om jou van alle antwoorden te voorzien, ga ik in verschillende blogs in op deze vragen. Allereerst is het belangrijk om te weten of je er überhaupt al klaar voor bent om je eigen magazine uit te brengen. Met deze checklist weet je gelijk of dat zo is!
1 – Je bent klaar voor een next level in je marketing
Het uitbrengen van een magazine is een fantastische manier om jezelf nog sterker te positioneren. Want een professioneel blad creëren is voor de ondernemers die weten wat ze doen, toch? Als gratis extraatje bij een product of evenement, of om te verkopen aan je volgers- en klantenkring: een magazine kun je voor verschillende doeleinden inzetten.
Dat gladde, professionele papier tussen je vingertoppen… Wat een heerlijk gevoel!
Het realiseren van je eigen blad laat zien dat je echt een expert ben in jouw branche en dat je bereid bent om een stapje verder te gaan dan andere ondernemers. En het is natuurlijk gewoon ontzettend leuk om een eigen magazine samen te stellen! Uitgebreid schrijven over je expertise, andere ondernemers interviewen, leuke plaatjes bij elkaar zoeken. Met uiteindelijk misschien wel dat met bloed, zweet en tranen in elkaar gezette blad fysiek in je handen: lekker door de pagina’s bladeren, het gevoel van dat gladde, professionele papier onder je vingertoppen… Is dat een gevoel dat jij ook wil hebben? Dan kun je deze stap alvast afvinken.
2 – Je hebt je doelgroep helder
Ik heb het niet over je ideale klant, want die ken je als het goed is al door en door. Wat voor een magazine belangrijk is, is dat je weet wat jouw ideale klant wil lezen. Dat is heel anders dan in een post op je social media of op je website. Vraag het aan je (potentiële) klanten, aan je volgers, of ga eens brainstormen met collega-ondernemers. Natuurlijk ben ik ook bereid om hierover mee te denken!
3 – Je bent bereid te (voor)investeren
Zowel in geld als in tijd. Een magazine uitbrengen doe je niet in twee weken tijd. Je moet heel de inhoud (laten) schrijven, alles (laten) redigeren, foto’s regelen, beeldmateriaal aanleveren, brainstormen over het design, feedback geven op de ontwerpen, het magazine laten drukken… Er komt nogal wat bij kijken. Houd rekening met zo’n zes tot tien weken voor het hele ontwerp proces, van de kennismaking tot aan het eindproduct. Het is dus belangrijk dat je de motivatie hebt om er echt wat van te maken, dat je met alle liefde je tijd erin stopt.
Het aanbieden van advertentieruimte kan heel lucratief zijn
Bovendien moet je vooraf een flinke duit in het zakje doen. De verkoop van je magazine vindt immers pas plaats na het creatieproces. En waar ga je het magazine aanbieden? Wil je erop verdienen of krijgen je klanten het als cadeau bij een product of evenement? In alle transparantie: op mijn magazine-pagina kun je lezen wat ik reken voor het ontwerp van een magazine. Dan kun je de kosten voor jezelf alvast op een rijtje zetten.
Geen zorgen, er is ook goed nieuws! Meestal denken we namelijk alleen aan inkoop en verkoop, maar we vergeten dat je ook advertentieruimte kunt toevoegen. Afhankelijk van de grootte en plek in het blad, kun je verschillende prijzen vragen aan ondernemers om reclame te maken voor hun eigen bedrijf. Dat kan een zeer lucratieve kans zijn.
Klaar om jouw eigen magazine uit te brengen?
Dan gaan we aan de slag! We bespreken samen met welke stijl en uitstraling we je doelgroep gaan aanspreken en ik maak voor jou een opvallend en mooi ontwerp. Samen maken we een plan van aanpak, zodat je ook weet wanneer je wat moet aanleveren. Ik giet jouw inhoud in een mooi jasje, maar jij moet zorgen voor teksten en beeld. Je hoeft het echt niet allemaal zelf te doen; als je wil kan ik je in contact brengen met goede tekstschrijver en fotografen zodat jouw magazine één grote hit wordt.
De eerste stap is dat wij samen in gesprek gaan. Voel je dat je je expertstatus en naamsbekendheid wil uitvergroten, dat je je doelgroep net dat extra’s wil bieden en voldoe je aan bovenstaande checklist? Dan nodig ik je uit om een kennismaking met me in te plannen.